Yoga er tungt – 3 tips til å finne motivasjonen!

16. august 2021
yoga er tungt - 3 tips til å finne motivasjonen

Har du den følelsen noen ganger, at yoga er tungt? Og at du har lite motivasjon til å rulle ut matta? Eller er du kanskje ganske ny til yoga, der du har prøvd et par klasser, men synes det var (overraskende tungt). Noen ganger kan praksisen føles tung, men hvordan kan vi finne motivasjonen når vi ikke føler for å praktisere yoga?

1) Du blir sterkere og smidigere med en regelmessig yoga praksis

Jeg husker min første yogatime når jeg var student og bodde i London. Jeg hadde brukt for mye tid på tredemøllen, og hadde vondt i kneet. Så jeg måtte finne noe mildere jeg kunne gjøre. Og det eneste valget var den gruppetimen som het Yoga. Jeg forventet at det skulle være lett og kjedelig! Der tok jeg grundig feil, downward dog var det tyngste jeg noen gang hadde gjort, armene mine skalv. Men Savasana, den siste avspenningsdelen, ga meg yogaens gode følelse, så jeg fortsatte.

I yoga bruker vi vår egen kroppsvekt i øvelsene vi gjør, og styrken bygger vi innenfra, og gradvis. Vi får kontakt med muskler som er litt ´sovende´ og vekker dem til liv. Den fysiske styrken vi bygger i yoga, reflekterer seg også i vår mentale styrke. Og i Ashtanga Yoga jobber vi med å finne balanse mellom styrke og bevegelighet i kroppen, naturlig har vi ofte mer av den ene siden enn den andre.

Det er lett å tenke at ting er lettere for andre i deres yoga praksis, dette er en veldig vanlig tanke. Men, hvis vi tenker oss litt om, så vet vi egentlig ikke hva den personen har gått igjennom for å komme dit de er i dag. Yoga er ikke noe vi er god i, men det er heller en praksis. En praksis er noe vi bare gjør. Vi gjør vårt beste på matta der vi er i dag, og om det føles litt tungt, ikke la det stoppe deg.

2) Etabler en yoga rutine som passer deg og din hverdag

Hvis du føler deg umotivert til å praktisere, prøv å rull ut matta å se om du gjør noe. Kanskje er det bare et par solhilsen? En kort praksis på 10-20 minutter kan fortsatt gi oss mye. Eller hva med å prøve an annen type yoga for litt variasjon. Privattimer er også en fin måte å have en fast yoga-avtale på, og timen kan tilrettelegges til dine behov og ønsker. Eller sett en yoga avtale med en venn, da kan det være lettere å komme seg på matta. Det er også lurt å se på hva som passer best i din hverdag, om det er yoga om morgenen, eller om det passer bedre på ettermiddag / kveld. Kanskje setter du også et fast klokkeslett?

Og er du ny til yoga, så kan et nybegynner kurs være en fin måte å komme i gang på, eller privattimer. Jeg tenker det er fint å prøve litt mer enn et par klasser. Kroppen trenger litt tid for å kjenne den gode effekten av yoga praksisen, så en gang i uka over 8 uker er fint å starte med for deg som er ny!

3) Minn deg selv på hva yoga praksisen gir deg

Når du har en regelmessig yoga praksis, så forandrer det både kroppen din, hodet, og mest sannsynlig også livet ditt på en positiv måte! Yoga er også et fantastisk hjelpemiddel til å redusere stress, slik at du får en bedre balanse i hverdagen.

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!