Tristana i Ashtanga Yoga: konsentrasjon & fokus

6. september 2021
Tristana i Ashtanga Yoga: fokus & konsentrasjon

Tristana er de 3 viktigste elementene som Ashtanga Yoga er basert på, sammen med serien av øvelser og vinyasa systemet. Ofte er det lett å tenke at øvelsene er den viktigste delen, men de trenger også fokus, stødighet og konsentrasjon. Du har kanskje merket at noen dager er det lettere å holde fokus i yoga praksisen, mens andre dager føles det mer utfordrende? Det er helt vanlig. Yoga er en praksis, det vil si at det er bare noe vi øver på, gang etter gang, og ingen dager er like!

Tristana består av:

  • Ujjayi pust
  • Bandha
  • Drishti

Det vil si at i Ashtanga Yoga har vi 3 ting vi holder fokus på samtidig! Ujjayi pusten varmer opp kroppen fra innsiden, og vi fokuserer på å finne balanse mellom innpust og utpust (både i lengde og kvalitet), samtidig som vi lytter til den dype lyden av pusten.

Bandha er små muskelsammentrkninger, eller ´låser´om du vil, som hjelper oss til å finne mer styrke og stabilitet i praksisen. I tillegg kan bruk av Bandha hjelpe til med å beskytte kroppen mot potensielle skader. Banda er også fantastisk på den måten at disse muskelsammentrekningene bidrar til å distribuere energien i kroppen. Prana, som er livskraften vår, er i pusten, og bruk av Bandha hjelper til med å løfte pusten, og derfor også livskraften opp i kroppen.

Drishti vil si å ha et stødig blikk i yoga praksisen. Du har kanskje merket at hvis du snur deg for å se hva andre gjør, så mister man både balanse og fokus fort, fordi tankene vandrer:) Det er 9 drishti punkter: mot nesen, mellom øyenbrynene, mot navlen, mot tommelen, mot hendene, mot tærne, opp, til høyre og til venstre. Bruk av Drishti hjelper oss til å holde fokus mentalt, og derfor også forbedre konsentrasjonen og oppmerksomheten vår.

Tristana i den fysiske yoga praksisen som Ashtanga Yoga er, er et viktig hjelpemiddel til å finne indre ro i praksisen. Tristana hjelper oss derfor til å holde både fysisk og mentalt fokus og stabilitet. Dette gjør at praksisen blir mer meditativ. Så istedet for at det bare er en fysisk opplevelse for kroppen (work out), så blir det heller en mer helhetlig body-mind opplevelse (du får både en work out og en work in!).

Hvis du er forholdsvis ny til Ashtanga Yoga, så utvikler Tristana seg etterhvert, ta tiden til hjelp. Jeg tenker at vi alle mister fokus innimellom når vi er på matta, og at det er helt naturlig. Men når det skjer så kan vi hver gang bare la oppmerksomheten komme tilbake til pusten og det stødige blikket. Det fine er at Tristana gir oss over tid mer flyt i praksisen, og vi bruker mindre energi på det vi gjør! Praksisen blir rett og slett mer effektiv, og mindre pust og pes:)

Ønsker du å lese mer om Ujjayi pusten eller Bandha? Du finner mer her:

https://www.yogawithmina.no/en-guide-til-bandha/

https://www.yogawithmina.no/en-guide-til-ujjayi-pust/

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!