Restorative yoga: påfyll med velvære

4. desember 2020

Jeg føler at Restorative yoga er litt mindre kjent i Norge enn andre typer yoga. Men jeg tror det kommer mer Restorative yoga, fordi vi trenger alle å senke skuldrene, og redusere stress, og særlig kronisk stress (som ikke er bra for oss over lengre tid). Jeg har praktisert Restorative yoga i mange år, og jeg tar gjerne 20 minutter i en Restorative stilling på ettermiddagen, når jeg begynner å bli litt sliten. Da får jeg energien tilbake i kroppen, og den gode velvære følelsen!

Hva er Restorative yoga?

Kort forklart, så er Restorative yoga er en helt passiv form for yoga der vi bruker mye hjelpemidler, som puter, pledd, klosser og bolstre, for å gjøre stillinger som er behagelige og dypt avslappende. Det er en praksis der det handler om å bare være, istedet for å gjøre. Vi tøyer ikke, men vi lar kroppen få lov til å hvile og åpnes opp. Vi holder stilligene forholdsvis lenge, alt fra 3 til 20 minutter (eller mer), så i løpet av en yogatime har vi gjort kanskje bare 5 øvelser. Restorative yoga er derfor en yoga praksis der ´less is more´.

5 fordeler ved å praktisere Restorative yoga

  • Reduserer stress, og har også en positiv effekt på kronisk stress
  • Balanserer nervesystemet; vi går mer mot rest & digest, og bort fra fight & flight
  • Gir en god dose med fysisk, mental og emosjonell velvære
  • Bedre søvn og lavere blodtrykk
  • Produktiviteten vår kan forbedres, med at vi er mer tilstede mentalt

5 grunner til at Restorative yoga er perfekt akkurat nå

Det er desember, det har vært et annerledes år, det er ganske mørkt og kaldt ute, og det er den perfekte tiden på året til å roe ned litt ekstra. Det å bare å ta litt tid til seg selv, selv om vi har en lang liste med ting vi skal ordne til jul. Her er min guide til hvordan du lett kan ta en 20 minutter Restorative Savasana hjemme, med å bruke puter og pledd som de fleste av oss allerede har. Jeg elsker å ta en slik pause ved siden av peisen.

  • Rull ett eller to pledd sammen for å lage en bolster til støtte under knærne
  • Bruk et pledd eller en liten pute til støtte for hodet, og kanskje et par lave puter til støtte for håndledd, eller bare hvil hendene på gulvet
  • Dekk til øynene med en øyepute, eller noe annet som fungerer fint for deg
  • Gjerne ha et pledd over deg for god varme
  • Sett mobilen på lydløs, og alarmen på 20 minutter, eller mer, relax & enjoy!
Restorative Savasana

Restorative yoga har gjort veldig mye for meg, og når jeg jobbet i City i London og måtte takle min egen utbrenthet, var det denne typen yoga jeg praktiserte, og det hjalp meg tilbake! Jeg tror vi alle har behov for å finne en god balanse i en hverdag med mye tidspress. Jeg håper du tar deg tid, og nyter din Restorative Savasana! Og har du spørsmål eller lurer på noe her, så er det bare å sende meg en email!

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!