Hvorfor praktisere Ashtanga yoga tidlig om morgenen?

15. november 2021
hvorfor praktisere ashtanga yoga tidlig om morgenen

Du har kanskje hørt at noen starter dagen med en veldig tidlig morgen praksis, og at det virker ganske umenneskelig.. Ashtanga Yoga er tradisjonelt en morgen praksis, og særlig hvis du praktiserer Mysore style (assistert eqenpraksis). Men hvorfor er det slik? Og kan det være at en ettermiddags- eller kvelds praksis kanskje passer bedre for noen?

Hodet er roligere om morgenen

Etter en forhåpentligvis god natts søvn, er hodet vårt roligere, med mindre tanker. Dette gjør det lettere å holde mentalt fokus i praksisen, og at vi er mindre forstyrret av tanker som vandrer. Da har vi heller ikke så mye tanker i hodet fra dagen som har gått.

Å begynne yoga praksisen tidlig om morgenen krever også disiplin, særlig når det er komfortabelt under dyna, og lett å trykke på snooze knappen. Eller hvis du er litt sånn som meg, at hodet mitt kan komme opp med mange unnskyldninger om hvorfor jeg heller burde bli værende i seng lengre:) Men når det er sagt så har jeg aldri angret på at jeg har stått opp tidlig for å starte dagen med min Ashtanga praksis, det er den beste starten på dagen for meg.

Du praktiserer på tom mage

Dette kan det ta litt tid til å bli vant til. Men med mange dype vridninger og fremoverbøy som vi har i Ashtanga, er dette bedre på tom mage, enn hvis vi har nettopp sist et stor porsjon med mat, da er ikke de vridningene så behagelige:) I tillegg bruker kroppen mye energi på å fordøye maten, som heller brukes i praksisen enn på å fordøye mat hvis vi ikke har spist. Men dette er også helt individuelt, kanskje føler vi at vi trenger litt mat i magen før praksisen hvis man er veldig sulten. Det beste rådet er å kjenne etter på sin egen kropp, og hva som føles bra.

Ashtanga Yoga gir mye energi

Ashtanga Yoga er en type yoga som gir mye energi. Med de kontinuerlige bakoverbøyningene i vinyasa, samt mange fremoverbøyd i Primary Series, vekker vi kroppen til liv. Dette er en energi som er fin å ta med seg videre inn i dagen. Praksisen er også veldig bra for de som sliter med angst eller depresjon, og kan hjelpe til med å skape gode forandringer. Mange dype bakoverbøyninger om kvelden kan for noen, men ikke alle, gjøre det litt vanskeligere å sove om kvelden, fordi vi har løftet mye energi opp i kroppen. Det aller beste er å prøve å se hva som passer best for deg, din kropp og din hverdag.

Yogi´s choice

Men som med alle ting i livet, er alt individuelt. Om du foretrekker å praktisere om morgenen eller ettermiddag / kveld er helt opp til deg. Gjør det som passer best for deg og din hverdag! For noen passer det bedre inn i hverdagen å praktisere om kvelden, enn om morgenen, så det er helt individuelt.

Det tok litt tid for meg å finne frem til en morgen praksis. Min daværende lærer i London foreslo at jeg burde komme på Mysore praksis, jeg var litt skeptisk. Men jeg prøvde, og det ble fort min morgen rutine. Hvis du har en travel hverdag så kreves det kanskje litt planlegging, og at man kanskje må forandre litt på tiden man legger seg, siden man står opp tidligere, slik at man fortsatt får nok søvn. Føler du at du trenger motivasjon til å rulle ut matta tidlig om morgenen? Her finner du noen tips som kan hjelpe: https://www.yogawithmina.no/yoga-om-morgenen-hvordan-finne-motivasjon/

.

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!