Hvorfor praktisere Ashtanga Yoga om morgenen?

13. september 2022
morgen yoga

Du har kanskje hørt uttrykket; ´win the morning, win the day!´. Det er egentlig ganske viktig å starte dagen bra, det har så mye å si for hvordag resten av dagen vår blir. Ashtanga yoga er tradisjonelt en yoga praksis for tidlig morgen. Da er hodet ganske rolig etter en natts søvn, og magen er tom. Dette er ideelt for en energifull yoga praksis som krever mentalt fokus og har mange dype vridninger. 

1. Win the morning, win the day!

Når vi starter dagen med yoga, så starter vi dagen på en spirituell måte (selv om du kanskje ikke ser på deg selv som en veldig spirituell person). Og det er den beste måten å starte dagen på. Du får litt stille tid til deg selv, før jobb og dagens gjøremål, og du går inn i den nye dagen med en god dose energi og en følelse av indre ro.  

Når du praktiserer Ashtanga yoga om morgenen, omfavner du kvaliteter som styrke, stødighet og fleksibilitet, både i hodet og kroppen. Disse er fantastiske kvaliteter å ta med seg videre i den nye dagen. Det kan hjelpe dag til å ta bedre beslutninger, du har mer indre ro med deg, og det er vanskeligere for stress å krype inn. 

2. Du får en fantastisk energi boost!

Begynn med å legg merke til hvordan du føler deg de dagene du har praktisert om morgenen, og hvordan du kjenner deg de dagene du ikke har rullet ut matten om morgenen. Merker du noen forskjell? Ashtanga yoga er en veldig kraftfull yoga praksis som gir mye energi, booster humøret, og det er fantastisk å kunne ta med seg denne energien videre inn i dagen. I tillegg øker også sirkulasjonen i kroppen, og immunsystemet får en boost. 

3. Egentid!

En hektisk hverdag krever mye as oss, men når du starter dagen med yoga får du litt egentid, bare til deg og din egen velvære og selvutvikling. Og med den gode energien du kultiverer på yogamatten, er det lettere å være tilstede å gi av deg selv og din energi på jobb og med familie resten av dagen. Du finner rett og slett en bedre balanse. Og spesielt ashtanga yoga kan lære oss å balansere energien vår, kjenne på når noe er for mye, og når vi kan gi litt mer. 

4. Brainpower boost!

Ashtanga yoga krever mye mentalt fokus og konsentrasjon. Vi fokuserer på pusten, det å lytte til pusten. Og hvis vi praktiserer alene, eller mysore style, så teller vi også vår egen pust. Dette krever konsentrasjon, og kan bidra til økt produktivitet, fokus og konsentrasjon resten av dagen. Det sies at den fysiske yoga praksisen vi gjør på matten, gjøre vi egentlig for vår mentale velvære. Og den fysiske styrken vi bygger gjennom praksisen, reflekterer seg også i vår mentale styrke.

5. Selvdisiplin!

Ashtanga yoga krever disiplin. For noen kan det være lett å ha litt selvdisiplin, og for andre veldig utfordrende. Men dette kan læres. Og hvis du praktiserer om morgenen, eller tenker på at det kunne vært fint å starte dagen med yoga, så vet du sikkert at det kreves litt disiplin fra deg. Det betyr ofte å sette vekkerklokken litt tidligere enn det du er vant med, og kanskje forandre litt på tiden du slukker lyset om kvelden. Kanskje krever det også store forandringer til vår netflix vane. Men, prøv å se på dette fra en vinkel der du faktisk gjøre noe bra for deg selv med å starte dagen med litt tid til deg selv, og en yoga praksis som gir deg mye energi resten av dagen!

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!