Hvordan kan yoga hjelpe oss til å balansere energi nivået?

27. september 2022
Hvordan kan yoga hjelpe oss til å balansere energinivået?

Hvordan er energi nivået ditt? Det varierer ofte fra dag til dag, og det er mange faktorer som kan påvirke og bidra til lavt energi nivå; som stress, og lite eller dårlig kvalitet på nattesøvn. Men hvis du praktiserer yoga regelmessig, så vet du at etter en yoga klasse så går du ut med fornyet energi og en god dose indre ro. Det er et engelsk ordat som heter; ´you cannot pour from an empty cup´. Og her skal vi se på hvordan vi hele tiden kan fylle opp vår egen kopp gjennom yoga.

Yoga gir oss energi

Mange av oss har egentlig aldri lært å balansere energi nivået vårt, eller beskytte energien vår når vi har behov for det. Du har kanskje merket noen ganger at det er ting, situasjoner, eller andre mennesker, som kan tappe deg for energi. Men de aller flere av oss har aldri lært hvordan vi kan håndtere disse situasjonene bedre. Men yoga er en av flere metoder som kan hjelpe oss til å lære å balansere energi nivået. I den fysiske praksisen lytter vi til pusten, og gjør øvelsene etter beste evne. Vi lærer å være rolig når vi blir utfordret fysisk eller mentalt på yogamatten, og å hvile i Balasana (child´s pose) når vi er sliten og trenger en pause. Og i Savasana (den siste avspenningsdelen), ligger vi helt i ro, gir tyngden av kroppen til gulvet, slik at vi kan gi slipp på alt. Og vi får energien tilbake. Og i Ashtanga Yoga som er en fysisk utfordrende yoga praksis, sies det at hvis vi ikke tar Savasana, eller den ikke er lang nok, så ender vi opp med å bli sliten, sur og grinete. Så Savasana er den viktigste øvelsen, alltid, uansett hvor mye eller lite vi har gjort, og det hjelper oss til å få energien tilbake igjen.

Vi har massevis av energikanaler i kroppen

Du føler deg så bra etter en yoga klasse fordi energinåvet ditt er balansert. Stress er byttet ut med mer indre ro, og blokkeringer i energikanalene i kroppen er åpnet opp. Yoga hjelper oss til å balansere nervesystemet. vi går bort fra ´flight & fight´og lener oss inn mot ´rest & digest´. Og det er der vi helst vil være mest. Det er der kroppen fungerer på sitt sunneste.

I Ashtanga Yoga bruker vi den dype, varme og rolige Ujjayi pusten som hjelper oss til å snu blikket innover. Ujjayi pusten øker flyten av Prana (livskraften vår), og sender frisk oksygen til hele kroppen. Dette gir en boot til sirkulasjonen i kroppen, og gir oss fornyet energi, og åpner opp energi kanalene i kroppen (nadis på sanskrit).

Og alle de ulike øvelsen påvirker kroppen og musklene på forskjellig vis. Bakoverbøyninger løfter energien opp i kroppen og gir mye energi. Mens fremoverbøyninger roer ned, og retter blikket mer innover til indre ro. Og øvelser som er opp-ned; inversjoner (som f.eks. skulder-stående og downward-dog) hjelper også til med å roe ned et overaktiv hode. Når hodet er lavere ned enn hjertet, er effekten på den måten.

Kropp & sinn i balanse

En regelmessig yoga praksis gir deg både fysisk og mental styrke. Og det er lettere for deg å kjenne på når du trenger hvile, og når du har energi til å gi litt mer. Både på yogamatten og i hverdagen. Denne balansen er veldig viktig, for den hjelper deg til å leve med mer balanse, og et bedre energi nivå, og du blir mindre og mindre en match for ting og situasjoner som tapper deg for energi.

Yoga hjelper oss til å sove bedre, det har du kanskje merket, og med bedre nattesøvn har vi også bedre energi nivå om dagen, og vi fungerer bedre. Vi holder alle stress både i hodet og den fysiske kroppen, og yoga hjelper oss til å gradvis gi mer slipp på det vi holder på, og ikke lenger trenger, og da sover vi også bedre!

Kort oppsummert, så lærer vi i yoga å balanser det å være aktive (den fysiske yoga praksisen), med å bare være; Savasana. Og det trenger vi i hverdagen også, det å bare være, for å balansere energien vår. Det er lett å tenke at Savasana er bortkastet tid (detter er veldig vanlig når du er ny til yoga), med at vi ligger helt i ro, og ikke gjøre noen ting, men vi trenger alle dette. Og for deg som sliter med lavt energi nivå, så er Restorative Yoga et fantastisk hjelpemiddel. Det er en helt passiv form for yoga, med fokus på å bare være. Og der vi lar kroppen få lov til å åpnes opp, i stedet for å tøye. For meg var Restorative Yoga et av de viktigste hjelpemidlene til å komme tilbake fra å være utbrent. Er du nysgjerrig på Restorative yoga? Du kan lese mer her.

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!