En guide til Ujjayi pust

10. september 2020

I yoga finner vi mange ulike pusteteknikker. I dynamiske typer yoga, og spesielt Ashtanga yoga er Ujjayi pusten sentral. Ujjayi kan oversettes til norsk på som ´pusten som seirer´, eller på engelsk som ´victorious breath´. Det er en varm pust, som varmer opp kroppen fra innsiden, og den dype lyden kan minne om de naturlige lydene fra havet.

Ujjayi puste teknikken

Ujjayi pusten skal både gi oss energi, og være avslappende samtidig. I Patanjali´s Yoga Sutra sies det at pusten skal være lang og myk. Måten vi puster på påvirker måten vi praktiserer yoga på, så når vi finner litt mykhet til Ujjayi pusten, blir det også mere flyt i praksisen. Hvis vi overanstrenger måten vi puster på, er den ikke lenger rolig og avslappende, og det kan også bidra til at vi presser oss for hardt i den fysiske yogapraksisen.

Lyden av Ujjayi pusten oppstår når vi delvis stenger åpningen til halsen, da oppstår det litt motstand til luften, og vi får den dype lyden av Ujjayi pusten. Under følger både en guide til å komme i kontakt med din Ujjayi pust, slik at du kan dra nytte av den i din yoga praksis.

  1. Sitt komfortabelt, f.eks. med bena i kryss, og pust vanlig inn og ut gjennom nesen med munnen igjen.
  2. La pusten bli litt lengre, og litt roligere.
  3. Legg tunga bak tennene oppe i munnen, og pust fortsatt inn og ut gjennom nesen med munnen igjen. Her får du kontakt med den dype Ujjyi lyden.
  4. Når du føler deg klar, slipp opp tunga bak tennene, men behold den samme pusten med den dype lyden. Dette er din Ujjayi pust. Og bare observer, om den er lang, myk, og rolig.

Den gode effekten av Ujjayi Pranayama

  1. Det er en rolig og avslappende pusteteknikk.
  2. Kan korrigere dårlige puste vaner. Pusten blir over tid lengre og roligere, også den naturlige pusten din.
  3. Ujjayi pusten er varm, det gjør det tryggere når vi tøyer musklene i yoga. Varmen gjør også at de indre organene får en liten detox.
  4. Den styrker både nervesystemet og fordøyelsessystemet.
  5. Når vi lytter til pusten i yoga forteller den oss hvis vi har gått for langt. Da blir pusten kanskje svakere, nesten borte, eller litt ´hakkete´. Med å lytte til pusten kan vi da regulere praksisen å ta pause i en hvilestilling når vi trenger det.
  6. Vi finner mer flyt og fokus i yogapraksisen når vi har kontakt med, og følger pusten.
  7. Det er veldig trygt å holde fokus på Ujjayi pusten, da er det veldig liten sjanse for å skade seg i praksisen.

Pust & Bandha i Ashtanga yoga

Det finnes en magisk link mellom Ujjayi pusten og Bandha (de tre muskel sammentrekningene) som man kan dra nytte av. Når de tre muskel låsene er på, løfter vi prana (livskraften) opp i kroppen, istedet for at den forsvinner ut av kroppen.

Yoga praksisen er alltid forskjellig fra dag til dag, slik er det også med hvor god kontakt vi har med pusten i praksisen. Når vi er ny til yoga tar det litt tid før man blir vant til å rette fokuset mot pusten, men etterhvert finner vi god kontakt med pusten. Den beste praksisen føler jeg alltid er når jeg klarer å ha fokus på pusten. Selv om vi gjør mange ulike, og utfordrende, øvelser i Ashtanga yoga, så er det en praksis i å bruke pusten.