Bli mer motstandsdyktig med yoga!

21. februar 2023
blimotstandsdyktigmedyoga

Hva vil det si å være ´motstandsdyktig´? Jeg tenker på det som en indre styrke man har, der man på en lettere måte kan forholde seg til forandringer som skjer i hverdagen. Enten de er store eller små. Da er også stress-nivået vårt mer stabilt, og vi takler stressende situasjoner mye bedre. Yoga hjelper oss til å bli mer motstandsdyktige, slik at vi enklere kan komme tilbake, og bli mindre satt tilbake.

Yoga reduserer stress

De aller fleste av oss lever med en hektisk hverdag med både stress og tids-press med alt vi skal rekke. Og der vi ikke har så mye tid til oss selv. Stress påvirker oss slik at vi kanskje ikke sover så bra, og at vi opplever spenninger og vondter som sitter i kroppen. Yoga hjelper til å redusere stress, med å roe ned kroppen og fokus på pusten, so hjelper til å gi slipp på både fysiske og mentale spenninger. Bare dette kan hjelpe oss til å sove bedre, og at vi føler oss bedre både fysisk og mentalt.

Yoga hjelper også til å bygge emosjonell styrke, og dette hjelper oss også til å bli mer motstandsdyktige. Dette fordi yoga binder både hodet, kroppen og sjelen sammen. Til daglig kan vi være veldig mye i hodet, og mindre tilstede i kroppen. Og når du går på en yoga klasse, så er det som at du går litt ut av hodet, og heller inn i kroppen. Og når vi gjøre dette regelmessig, så får vi bedre kontakt med vår mer emosjonelle velvære, og vi lærer oss å regulere selv på en måte som er bra for oss!

Yoga balanserer nervesystemet

Yoga hjelper til med å balansere nervesystemet, med at vi går bort fra ´fight&flight´modus, og heller i retning av ´rest&digest´. Det er der vi egentlig vil være mesteparten av tiden. Vi trener derfor kroppen til enkelt å komme tilbake til sin sunne naturlige balanse, slik at vi ikke er unødvendig mye ´fight&flight`modus. Dette gir oss mer mental klarhet, slik at vi kan ta et steg tilbake og observere en stressende situasjon for hva den er. Slik at vi kan ta gode handlinger, i stedet for å bare reagere, som er det som ofte skjer automatisk (uten at vi får tenkt oss om).

Vi trener også hjernen til å bli mer fleksibel gjennom yoga. For eksempel når vi lærer en ny øvelse, så kan den ofte være mer mentalt utfordrende enn fysisk utfordrende. Men med å fortsette å bare prøve og prøve, så skjer det forandringer både fysisk og mentalt. Og vi finner ro og blir komfortable i de øvelsene som tidligere var veldig utfordrende, eller virket helt umulige!

Yoga skaper en medfølelse som kommer fra hjertet

Yoga skaper en indre medfølelse og forståelse for deg selv. Der du lærer å stole på deg selv, og det blir mye lettere å ta gode avgjørelser for deg selv, fordi det kommer fra hjertet. Du styrker samtidig også selvtilliten, slik at du føler deg bra i den du er! Det blir også mye lettere å kjenne etter og tilpasse yoga praksisen til hvordan du føler deg. Er det en dag der du er litt sliten, så kanskje finner du ut at det er bedre å ta en kortere Ashtanga Yoga praksis, i stedet for å bare presse deg selv, når du i tillegg ikke har energien den dagen. Har du noen gang prøvd? Det kan være mentalt utfordrende, men vær fornøyd med at du lærer å lytte til kroppen. Slik at du tar gode valg for deg selv, i stedet for å kjøre deg selv i retning av å bli helt utslitt. Yoga skal gi god energi. Og for deg som praktiserer Restorative yoga, legg merke til om koppen gir deg signaler om at den trenger dyp hvile. Husk at 20 minutter i en Restorative Savasana kan gjøre underverker.

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!