Ashtanga yoga og mental velvære

18. mai 2021
Ashtanga yoga og mental velvære

Vi vet alle at yoga er bra for oss. I en travel hverdag med mye ansvar i jobb og hjemme, er det lett å føle seg overveldet, og at vi har lite tid til oss selv. Mange av oss har kommet til yoga, for den fysiske ´treningen´, men oppdager etterhvert at yoga gir oss mer enn bare en ´work out´, det er også en ´work in´. I yogaens filosofi, sies det at man gjør den fysiske yogaen, asanas, for det mentale. Patanjali´s sutra 1.2 sier at ´yoga er å bringe sinnets fluktuerende tilstander til ro´. Under finner du 5 gode grunner til at Ashtanga yoga har en positiv effekt på vår mentale velvære.

1. Dypere kontakt med deg selv

I yoga lar vi bevegelsene følge pusten. Pusten er det som binder hodet, kroppen, og sjelen sammen. Vi får en mer helhetlig kontakt med oss selv, der hodet og kroppen kommer dypere harmoni med hverandre. Pusten hjelper til med å åpne opp i kroppen. Vi mykner opp stive muskler og ledd, og vi kommer i kontakt med muskler som kanskje har vært litt ´sovende´. Og i Savasana får vi muligheten til å gi helt slipp på alt, bare hvile, og det som vi har gjort i den fysiske praksisen får mulighet til å synke inn litt dypere, og bidrar positivt til vår mentale velvære.

2. Tristana – du lærer å holde fokus

Tristana er de tre viktigste elementene i Ashtanga yoga – pust (Ujjayi pranayama), bandha (energi låser) og et stødig blikk (drishti). Hodet har veldig godt av å bare fokusere på en ting. Det stødige blikket, og at vi lytter til pusten, gjør at praksisen etterhvert blir som en flytende meditasjon. Dette bidrar til en at hodet blir roligere, og en følelse av mental velvære. Og etterhvert får vi kanskje naturlig litt mer rom mellom tanker som kommer og går. Vi vet alle at det ikke alltid er like lett å holde fokus når vi praktiserer, men det er det vi øver på med yoga praksisen. Vi gjør så godt vi kan, og det er faktisk alt som kreves av oss, ikke noe mer.

3. Du lærer å takle fysiske utfordringer

Da Ashtanga yoga er en dynamisk og fysisk utfordrende form for yoga, betyr det at praksisen også har en positiv påvirkning for vår mentale velvære. For eksempel hvis man sliter med engstelighet, angst eller depresjon. Den engstelige energien vår bruker vi fysisk i praksisen, og følelser som har med frykt og angst får lov til å gradvis smelte bort. I en artikkel publisert at Triyoga i London noen år tilbake, sies det at Ashtanga yoga er en av de beste metodene til å hjelpe deg selv til en bedre hverdag. Du kan lese den her.

4. Du lærer å takle utfordringer i hverdagen bedre

Vi finner mange fysiske utfordringer i Ashtanga yoga, også i den første serien. Jeg føler selv aldri at praksisen er kjedelig, selv om den er repetitiv. De fysiske utfordringene vi møter på matten, gjenspeiler seg også i hverdagen vår. I og med at vi gjør de samme øvelsene i samme rekkefølge hver gang, og at det er et system der øvelsene gradvis bygges videre på, så kan vi ikke bare hoppe over det vi ikke liker, eller synes er utfordrende. Det betyr at vi møter utfordringene våre, og hver gang vi er på matten har vi muligheten til å gjøre vårt beste forsøk. Og det er bra nok. Det kan gjøre oss mer tålmodige, og fleksible mentalt. Kanskje hjelper det oss da til å takle vanskelige eller utfordrende situasjoner i hverdagen eller jobb sammenheng med selvtillit og tålmodighet. Jeg vet at en av de beste tingene jeg har fått fra min Ashtanga praksis er at jeg har lært å stole helt og fullt på meg selv og min intuisjon. Og det er fantastisk å ha det med seg når man også noen ganger er der man må ta viktige valg. Og man vet fullt og helt at man stoler på seg selv.

5. Vi ser hvordan vi behandler oss selv

I Ashtanga yoga, og kanskje særlig når man blir vant til dette som en egenpraksis (Mysore praksis), lærer vi å lytte mer til vår egen kropp og hvordan vi har det. Vi lærer at vi ikke kan presse oss selv for mye (da er det lett å bli skadet), og kanskje er det dager vi må ta det roligere, vi har ikke så mye energi, eller kanskje tid. Dette har en positiv effekt for vår mentale velvære, og reflekterer seg etterhvert med forandringer i hvordan vi snakker til oss selv, og vi finner mer respekt for oss selv. Er du nysgjerrig på hva Mysore praksis er? Du kan lese mer her. Og er du en av de (som meg) som naturlig alltid bare gjør for mye, for så å bli sliten, så lærer du kanskje også å balansere dette bedre, ved å finne litt mer ro med å gjøre mindre i hverdagen.

Ashtanga yoga, og særlig hvis vi etterhvert lærer Mysore egenpraksis, gjør at vi kan praktisere helt på egenhånd også. Så om du er på en jobbreise, eller hjemme men ikke har mulighet til å dra på en yogatime, så kan du fortsatt få en fin balansert yoga praksis!

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!