Ashtanga yoga og månedager

15. april 2021

Tradisjonelt praktiserer man ikke ashtanga yoga når det er månedag, det vil si enten nymåne eller fullmåne. Det er en hvile dag, men hvorfor er det slik?

Vann & Energi

Kroppen vår består av ca. 70% vann. Månens posisjon i forhold til solen når det er nymåne eller fullmåne, påvirker vannet på kloden og også i kroppen vår.

Energien som kommer fra nymåne og fullmåne er forskjellig, kanskje har du merket det? Ved fullmåne har vi mer vann i kroppen og naturlig mer av Prana, den oppadgående energien. Vi har nesten litt for mye energi, som kan gi oss mye viljestyrke mentalt, og det er da lettere å skade seg med å presse seg for hardt i praksisen.

Ved nymåne er Apana, den mer nedadgående energien i kroppen mer dominant. Slik at vi kanskje er roligere, og har mindre fysisk energi til praksisen. I tillegg har vi litt mindre vann i kroppen. Begge disse faktorene kan gjøre at det er lettere å skade seg i praksisen. Det sies at skader som oppstår på en månedag også tar lengre tid å helbrede, og dette er hovedgrunnen til å ta det litt roligere diss dagene.

Mindfulness

Månedager er en veldig fin mulighet til å ta det roligere, og ha mer fokus på mindfulness. Med en regelmessig ashtanga praksis kommer man over tid litt mer i harmoni med naturen og den naturlige 28 dagers syklusen til månen. Når man praktiserer ofte (Ashtanga yoga er tradisjonelt 6 dager i uken) er det fint å få disse hvile dagene, bare respektere den tradisjonen som er i Ashtanga yoga. Og istedet gjøre noe roligere som for eksempel meditasjon eller en mer Restorative yoga praksis, eller bare ta helt fri. Jeg gjør som regel litt Restorative yoga disse dagene, du kan lese mer om Restorative yoga her.

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!