Ashtanga Yoga & din egen velvære!

15. august 2023
Ashtanga Yoga & din egen velvære

En regelmessig yoga praksis skaper forandringer, gode forandringer. Og det er helt naturlig for de aller fleste av oss at vi ønsker å forbedre oss. Og Ashtanga Yoga har den kvaliteten, at den skaper gode forandringer i livet vårt. Ashtanga Yoga hjelper oss til å finne styrke der vi har behov for styrke, og å lærer oss å være mer varsom mot oss selv hvis det er det vi har behov for. Ashtanga Yoga hjelper oss rett og slett til å finne en bedre balanse i livet. Ashtanga Yoga er ikke lett, men denne formen for yoga kan ta oss på en fantastisk yoga reise der du også utvikler deg som person!

Ashtanga Yoga forandrer kroppen

Når vi tenker på de fysiske forandringer som skjer i kroppen med en regelmessig Ashtanga Yoga praksis, så hjelper the første serien (Primary series) oss til å bygge styrke og stabilitet. Den hjelper oss også til å åpne opp i hofter og bakside av lår, for å frigi ryggen. Det er viktig å huske på at vi alle har en forskjellig kropp. Noen er naturlig sterke, og andre er naturlig mer fleksibel. Men den første serien i Ashtanga Yoga systemet hjelper oss til å finne en bedre balanse mellom styrke og bevegelighet. Da får vi også mer stabilitet i kroppen.

Hjernen får også en boost når vi praktiserer Ashtanga Yoga. Det er fordi øvelsene styrker konsentrasjonsevnen og vårt mentalt fokus. Og med hjelp av Ujjayi pusten, så øker vi også oksygen tilførselen til hjernen. Da blir vi flinkere til å holde mentalt fokus ellers i hverdagen, og vi tar bedre avgjørelser og takler stress mye bedre. Og i tillegg så får vi også bedre kvalitet på nattesøvnen.

Du har kanskje sett at noen Ashtanga Yoga øvelser ser svært vanskelige ut, eller helt umulig ut? Men når vi øver på å få til yoga øvelser som vi synes er utfordrende, så finner etterhvert kroppen koblinger til hvordan vi gjør ting. Og dette booster selvtilliten vår, det at vi ser at vi får ting til! Rett og slett det at det umulige blir mulig, og det er deg selv som får det til!

Vi får også bedre blodsirkulasjon i kroppen når vi praktiserer Ashtanga Yoga. Dette fordi det er en fysisk praksis der vi bygger mye varme, og Ujjayi pusten er også en varm pusteteknikk. Og da varmes blodet opp og vi får bedre sirkulasjon.

Ashtanga Yoga booster mental velvære

Mental velvære er like viktig som fysisk velvære. Og det som er så fantastisk med Ashtanga Yoga er at det er et system, med veldig mange bakoverbøyning i løpet av en klasse. Det løfter energien opp og påvirker nervesystemet på den måten av det kan redusere depresjon og følelser av angst. Dette fordi vi øker endorfiner, og reduserer kortisol nivået, og da reduserer vi også stress.. Ashtanga Yoga lærer oss også å være mer tålmodig. Og når vi lærer å være er tålmodige med oss selv, så er vi heller ikke unødvendig strenge med oss selv. Og kanskje er vi også mer tålmodige med de rundt oss.

Ashtanga Yoga har kapasitet til å forandre oss på mange måter. Både fysisk og mentalt. Men, yoga tar oss alltid i retning av vårt sanne jeg, slik at vi kan leve med mer glede og energi, og i en hverdag der vi tror på oss selv. Hvis du sliter med å føle deg lat, så gir praksisen deg mer energi. Hvis du sliter med dårlig selvtillit, så hjelper yoga praksisen deg å ha mer tro på deg selv, og dette vil garantert andre se i deg også! Og hvis du er en som ofte presser deg selv for hardt for å oppnå dine mål og anerkjennelser, så kan praksisen lære deg at yoga (og livet) er en reise, slik at du blir mindre opptatt av konstante mål du skal oppnå. Og at du derfor blir flinkere til å nyte alle de små og meningsfulle øyeblikkene i hverdagen!

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!