Asana Lab: Ardha baddha padma paschimottanasana

9. november 2021
arda baddha padma paschimottanasana

Ardha buddha padma paschimottanasana er kanskje en av de stilligene med det aller lengste navnet. Og kan oversettes til engelsk som ´half-bound lotus forward bend´. Det er en av de første stillingene vi kommer til i praimary series i Ashtanga Yoga. Det som gjør øvelsen mest utfordrende, er at halv lotus, som krever en dyp rotering i hoftene. Og ofte trenger kroppen tid til å åpnes opp og bli komfortable i stillinger med halv eller full lotus. Under finner du tips til hvordan du kan gjøre denne øvelsen på en trygg måte, samt ulike alternativer som kan hjelpe til å åpne opp i hoftene og gi bedre bevegelighet.

Fordeler med å praktisere Ardha baddha padma paschimottanasana

Ardha baddha padma paschimottanasana hjelper til med å strekke ut bakside av lår og rygg. Den bidrar også til med å åpne opp i hoftene, og rundt kneet. Stillingen er også bra for fordøyelsessystemet, da vi i full versjon av stillinger presser helen lett inn mot magen. Stillingen har også en beroligende effekt siden det er en fremoverbøy.

Hvordan kommer man trygt inn i stillingen?

Her er noen tips til å praktisere Ardha baddha padma paschimottanasana trygt:

  1. legg høyre foten inn mot venstre lår
  2. tre høyre hånd under høyre ankel og løft den høyre foten litt opp fra matten
  3. bruk styrken fra høyre hofte til å rotere hoften for å plassere foten i halv lotus (unngå så mye som mulig at bevegelsen til halv lotus kommer med for mye styrke og press bare fra armene, eller med mye bevegelse fra kneet).
  4. la høyre hånd komme bak ryggen for å holde i høyre stortå. Dette kan være utfordrende i begynnelsen, men gi deg selv tid i praksisen. Hoftene trenger tid til å åpnes opp, og bli komfortable i de dype roteringene.
  5. gjenta på venstre side.

Ulike modifikasjoner

En av de viktigste tingene å være oppmerksom på når vi kommer inn i halv lotus i denne stilligen, er at vi er forsiktige med kneet. Hoften er et kule ledd som kan roteres, mens kneet er et hengsel ledd, som vi helst ikke skal rotere. Men når vi har bøyd kneet får vi en vinkel, så er det fortsatt mulig å få en liten rotering i kneet her. Vil vil derfor passe på at det ikke skal være noen smerter i kneet. Hvis halv lotus er for mye der du er nå i praksisen din, så er det bedre å bruke tid på å åpne opp hoftene med en av modifikasjonene under.

God praksis! og har du spørsmål eller lurer på noe så er det bare å ta kontakt!

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!