6 tips til bedre balanse i hverdagen!

11. oktober 2022
tips til bedre balanse i hverdagen

Å finne en god balanse i hverdagen er utfordrende for veldig mange as oss. Det er ikke lett, når vi dras i mange retninger, og det er mye som forventes av oss på ulike arenaer. Men, vi trenger en balanse mellom å være aktiv, det å gjøre noe, og det å snu mer innover, å bare være. Å finne en god balanse i hverdagen er viktig både for din egen helse og velvære, men visste du at det faktisk også kan gjøre deg mer produktiv? Og at en bra balanse i hverdagen også kan hjelpe deg til å håndtere stress bedre? Slik at du kan gå etter ditt fulle potensiale!

1. Få nok søvn

Det sies at vi trenger mellom 7,5-9 timer med søvn hver natt. Søvnen bør også være av god kvalitet. En ting som har hjulpet meg er å regne ut når jeg må legge meg om kvelden, for å få de 7,5-8 timene med søvn. Da ser du på når du har tenkt å stå opp om morgenen, for å regne ut. Dette hjelper deg til å holde en bedre energi i løpet av uken, og ikke bli så utslitt.

Mange sliter med lite og dårlig søvn. Men en av ´bonusene´man får fra en regelmessig yoga praksis er bedre søvn. Yoga hjelper oss til å gi slipp på stivhet og spenninger i kroppen, og gir oss mer indre ro. Vi lærer å gi slipp på det som ikke lenger gir oss noe, dette kan også være tanker og følelser, slik at det blir rom for nye opplevelser. Restorative yoga om kvelden kan også være fint for å roe helt ned, og forberede kroppen til en god natts søvn. Er du nysgjerrig på hva Restorative yoga er? Du kan lese mer her.

2. Sett sunne grenser

Mange av oss har vanskelig for å si ´nei´. Og det kan tære på vår egen energi, når vi sier ja til ting vi egentlig ikke har lyst til å gjøre, eller til mennesker som vi vet tapper oss for energi. Men dette kan læres, de fleste aksepterer når vi sier nei på en fin måte, og noen ganger kan det også være helt ok å åpne opp om hvorfor du ikke har lyst til å gjøre noe, men heller vil ta litt tid til deg selv og dine. Hvis vi bare gir og gir av oss selv, uten å få så mye tilbake, så kan det tappe oss for energi.

I tillegg er det også viktig å lære å ta i mot fra andre, at det ikke bare er du som gir i et forhold. Og det er også fint å lære å be om hjelp når du trenger det. Du hjelper sikkert andre når de spør, så hvis du synes det er vanskelig å be om hjelp når du trenger det, så øv deg på det. Vi kan alle øve på å sette disse sunne grensene, slik at vi har mer å gi til det som er viktig for oss.

3. Prioriter det som er viktig for deg

Finn klarhet slik at du kan prioritere det som er viktig for deg. Dette hjelper deg også til å sette sunne grenser. Hvis du gjerne skulle fått med deg en yoga time i uken, fordi du vet at det gir deg mye, den egentiden på matten. Gjøre det til en prioritet til å komme deg på matten en gang i uken. Kanskje har du en favoritt yoga klasse som du liker aller best? Hva med å prøve å få med deg den så ofte du kan? Og hvis det skulle være en uke du ikke rekker den, hva med å ha back-up klasse du kan ta istedet?

4. Ta pauser

Ta pauser, både i løpet av arbeidsdagen og ellers. Det var aldri meningen at du skulle være en maskin som gjør noe hele tiden. Det tapper oss etterhvert for energi. Mange av oss har ofte lange lister med ting vi vil få gjort, bare for å skrive en ny liste noen dager senere. Men det er viktig å ta pauser, bare til å slappe av, og få energien tilbake, eller bare det å ta en liten mental pause fra jobb oppgaver. Og gjerne også uten mobilen i hånden, det er enda bedre. Da får du også en pause fra den:). Tenk litt på hvilke aktiviteter du elsker å gjøre, som også gir deg energi. Det kan være alt fra yoga, gå en tur eller en joggetur for å få litt frisk luft, lese en bok, strikke osv. Du vet helt sikkert selv hvilke ting du liker å gjøre!

5. Unngå for mye negativitet

Jobb med å ha et positivt tankesett, og et positivet syn på livet. Og hold deg unna det som påvirker deg negativt. Vi kan faktisk gjøre mye selv her, som å praktisere takknemlighet. Visste du at det finnes takknemlighets journaler, der du skriver ned et par ting hver dag som du er takknemlig for? Legg også merke til hvordan du snakker til deg selv. Vi er ofte veldig strenge med oss selv, og forventer mye av oss selv. Men, det er så mye bedre om vi snakker positivt til oss selv, og er forståelsesfulle mot oss selv. Og ta deg tid til å gjøre en ting hver dag som gjør deg glad, selv om det bare er en 5 minutters pause. Det kan fortsatt gi deg mye!

6. Gjør yoga regelmessig

En regelmessig yoga praksis hjelper oss til å finne en bedre balanse i hverdagen, og vi går ut av klassen med en ny energi, og mer indre ro. Vi håndterer stress bedre, og vi blir mer motstandsdyktige, for de dagene vi trenger det. Husk at det å gjøre yoga regelmessig kan være forskjellig fra person til person. Men yoga en gang i uken fast er mye bedre enn skippertak med 3 yogaklasser på en uke, og så at det går 3 uker uten at man gjøre noen ting. Finn det som passer for deg! Og om du ønsker ekstra veiledning, eller bare det å komme i gang med en regelmessig yoga praksis. Så tilbyr jeg 5- og 10-ukers pakker med privattimer for deg som enkeltperson, eller i små grupper. Det kan være både stedlig og nettbasert.

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!