5 velvære tips til førjulstiden!

6. desember 2021
5 velvære tips til førjulstiden!

Desember kan være en travel måned, med mye vi skal gjøre, og mange vi skal treffe. Men det er også viktig å ta litt tid til seg selv, slik at vi kan gjøre det vi skal med god energi. Da slipper vi også å føle oss utslitt og overveldet. Og når det i tillegg er mørkt og kaldt ute, så er det også en naturlig tid til å gå litt i hi. Her deler jeg 5 enkle tips som kan bidra til en god dose velvære i førjulstiden!

1. Morgen rutine

En bra start på dagen er alltid fint å ta med seg. Det kan være en kort yogapraksis, bare 10-30 minutter på matten kan gjøre underverker. Yoga er en spirituell praksis, som hjelper oss til å komme dypere i kontakt med oss selv, det samme gjør meditasjon. Når vi starter dagen med en spirituell praksis, så gir det oss bedre humør, vi er mer produktive, og det gir en god dose velvære følelse. Som forfatteren Robin Sharma sier: «The way you start your Day determines how well you live your Day». For meg vet jeg at tar med meg en god dose energi fra min yoga praksis om morgenen, og at jeg føler meg bra i kropp og sinn.

2. Få nok søvn

Å få nok søvn er så viktig, både for at vi skal føle oss vel, og for kroppens funksjoner. Jeg vet at hvis jeg ikke får nok søvn, så fungerer jeg dårlig. Men jeg lærte noe for litt siden fra en amerikansk naturmedisin lege, som jeg aldri har tenkt på tidligere, men som egentlig er veldig enkelt. Og det er å se på når du skal stå opp om morgenen, og når må du legge deg kvelden før for at du skal få 7,5-9 timers søvn. Jeg har ikke tenkt på dette tidligere, men det fungerer kjempefint. Så når jeg holder meg til dette, så er jeg sjelden trøtt eller sliten i uken, og heller ikke i helgene.

Det hjelper også å ha et ryddig soverom, som er som en invitasjon til dyp hvile og lange netter med dyp søvn. Og skulle det være at du har søvnproblemer, så kan det hjelp enten med en kort Restorative yoga praksis før sengetid, eller hva med å høre på en yoga nidra for søvn? Det finnes mange på YouTube.

3. Litt egentid

Gi deg selv gaven av litt egentid, helt uten planer, og uten mobil. Tenn lys, kanskje les en bok eller blad, strikk eller bare reflekter. Eller hva med å gå en tur ute i naturen? Med egentid lader du ditt eget batteri, på samme måte som vi alltid lader mobilen vår. Vi lar aldri mobilen vår gå helt tom for strøm, så vi bør absolutt gjøre det samme for oss selv.

4. Si nei til en over-booket kalender

Mange av oss har vanskelig for å si nei til invitasjoner, vi får ofte dårlig samvittighet. Men dette kan læres, å si nei når vi har for mye på kalenderen, uten dårlig samvittighet. Det handler egentlig om om si ja til de tingene som gir oss god energi, og gradvis lære å si nei til det som ikke gir oss så mye. Og noen ganger kan det også hjelpe å forklare hvorfor vi sier nei, slik at andre også forstår (spesielt hvis de er vant til at vi alltid sier ja). Det kan hjelpe oss til å finne en bedre balanse i hverdagen, og spesielt i perioder der vi har mye å gjøre.

5. Finn balanse

Yoga lærer oss mye om å finne balanse. Balanse mellom styrke og bevegelighet i kroppen. Balanse mellom å stole på oss selv, og det å gi helt slipp. Vi lærer oss også å distribuere energien vår bedre, og at vi kan ta childspose når vi trenger det. Eller at noen dager har vi en kort praksis, og andre dager en lengre praksis. Men vi kan også se litt dypere på dette i førjulstiden. Vi kan balansere shopping med å spare, julebord kan vi balansere med en rolig dag eller kveld hjemme. Vi kan også gjøre litt juleforberedelser hver dag, i stedet for alt på en gang.

Jeg ønsker dere en riktig god jul, og gleder meg allerede til 2022!

Gratis 5-dagers solhilsen challenge!

5-dager solhilsen challenge

Abonner på mitt nyhetsbrev og få tilsendt en ny solhilsen klasse daglig over 5 dager!