5 tips til å praktisere yoga med mer selv-medfølelse!

2. august 2021
5 tips til å finne mer selv-medfølelse i yoga praksisen

Har du merket at det ofte er lettere å finne medfølelse for andre, enn deg selv? Og at det kan være vanskeligere å mykne opp de reglene og forventningene vi har til oss selv, enn kanskje de vi har til andre? Self-compassion, eller selv-medfølelse som man kaller det på norsk, er en fantastisk resurs vi alle har tilgjengelig. Og Hvis vi klarer å. finne medfølelse og forståelse for oss selv på yoga matta, kan det også begynne å skinne frem i hverdagen vår. Under finner du 5 tips som kan hjelpe deg å komme i kontakt med mer selv-medfølelse på yoga matten!

1. Yoga matten er et sted der vi lærer å akseptere

Det sies at ´yoga is not about self-improvement, it´s about self-acceptance´. Selv om mange av oss ført kom til yoga matten for den fysiske delen, eller fordi vi fikk høre at det var bra for å redusere stress, så ser vi etterhvert at det er så mye mer til yoga. Yoga praksisen gir oss en fantastisk mulighet til å lære å akseptere oss selv, akkurat slik vi er, og vi kommer i en dypere kontakt med oss selv. Vi møter våre fysiske utfordringer, og mentale utfordringer på matten, og lærer oss å praktisere der vi er, med våre utfordringer. Og alle har sine ting!

2. observer tankemønstre som kommer frem

Legg merke til negative tankemønstre som kanskje dukker opp når du praktiserer. Det er ikke så uvanlig at ulike følelser, også negative følelser dukker opp på yoga matta. Det er fordi vi puster inn i dype spenninger som sitter i kroppen, og gjør mange ulike bevegelser med ryggsøylen. Og kroppen er jo en liten (eller stor) lagringsplass for følelser. Men med å observere de tankemønstrene som dukker opp, kan vi vise disse tankene litt medfølelse, eller kanskje vi ser at disse tankene ikke stemmer i det hele tatt. Men det er også mulig å forsøke å snu litt på tankene. Særlig hvis vi tenker: ´dette kommer jeg aldri til å få til`. Hva med å bytte det ut med: ´jeg skal fortsette å øve på dette, og etterhvert så mestrer jeg det´. Jeg sier ofte til meg selv: ´jeg kan ta den tiden jeg trenger.´ Husk at alt er alltid mulig!

3. Sett en intensjon for å praktisere med ´selv-medfølelse´

Når vi setter en intensjon i yoga praksisen vier vi oppmerksomheten vår til noe vi vil skape mer av i livet vårt. Det kan være små ting som å følge pusten, lytte til kroppen, mer kjærlighet, tålmodighet, tilstedeværelse, praktisere med raushet, og mye mer, det som er nært hjertet ditt. Siden det er viktig at intensjonen er en positiv tanke (negative tanker kommer mye fortere til oss enn positive), må vi for eksempel forandre litt på ´jeg vil ha mindre stress´til ´jeg er rolig og avslappet´. Og da fokusere på å praktisere med ro og tilstedeværelse. Da bygger vi også en bro der vi tar yoga praksisen med oss etter at vi er ferdige på matta, og ut i livet. 

4. Legg merke til hvordan du føler deg

Legg merke til hvordan. du føler deg. Fordi i yoga handler det mer om å lytte til kroppen, enn til å presse deg selv til å gjøre mest og best mulig. Det er viktig å lære seg å lytte til kroppen, både på og utenfor yogamatta. Hvis du føler deg sliten, kanskje trenger du å ta det litt roligere, eller rett og slett ha en kortere praksis. Og har du en skade, så er det aller best om du tilpasser praksisen slik at den ikke gjør ting verre, men heller kan hjelpe til med helbrede skaden. Og hvis du føler deg sterk, kanskje er det dagen for å gjøre litt mer, eller utfordre deg selv litt mer på matta.

5. Gi slipp på forventninger

Ofte har vi (høye) forventninger til oss selv, både i yoga praksisen og i hverdagen. Men prøv å gi slipp på forventningene når du kommer på yogamatta, og praktiser akkurat der du er i dag. Praksisen er alltid forskjellig fra dag til dag, og aldri den samme, og kontakten med pusten er alltid det aller viktigste!

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!