5 tips til å kick-starte en varig Ashtanga Yoga praksis!

18. januar 2023
6 uker til vitalitet

Det er et nytt år, og det betyr nye muligheter! Og det er helt naturlig for oss å ønske å vokse og forbedre oss selv. Og mange av oss setter nyttårsforsetter for et nytt, bedre og sunnere år. Men visste du at 80% av nyttårsforsetter har gått i vasken innen den andre uken av januar? I yoga snakker vi mye om å sette intensjoner, som er litt mildere enn nyttårsforsetter. En intensjon må være positiv, noe vi ønsker å skape mer av i livet. Og ønsker du å etablere en varig Ashtanga Yoga praksis, som tar deg gjennom hele året og videre, finner du mine beste tips her!

1. Hvor mange ganger i uken ønsker du å praktisere?

Bruk litt tid til å se på hvordan yoga praksisen kan passe inn i din hverdag. Ofte er det lett å begynne med for mye, i stedet for å gi seg selv litt tid til å komme inn i rutinen. Hva med å finne en eller to dager i uken der du kan finne tid til yoga? Tenk også på hvilken tid på dagen som passer best for deg. Er det tidlig morgen, før resten av verden våker til, eller er det etter jobb som er best for deg? Eller passer det fint å finne tid til en yogaklasse i helgen?

Og hva har du tid til, er det 30 minutter som passer best (kanskje hjemme via nett), eller kan du sette av tid til en hel klasse på 60 eller 75 minutter? Uansett, det beste rådet er å starte i det små, og så kan du legge til mer etterhvert som du kommer inn i din Ashtanga Yoga rutine!

2. Bestem deg for hvilken klasse eller kurs som passer best for deg

Visste du at en regelmessig yoga praksis, selv om det er kun 1 gang i uken gjør mye for deg? Det aller viktigste er at det er regelmessig. Det at du har dine faste klasser, eller fast kurs som du går på. Ashtanga Yoga kan læres på mange måter. Et kurs er fint, da har du en fast avtale over alt fra 7-12 uker, og du har også bundet deg litt, fordi du har betalt for kurset. Og du har satt av tid til det.

Du kan også lære Ashtanga Yoga gradvis ved å gå på Mysore style (assistert egenpraksis). Der lærer du gradvis, og dette passer fint for deg som ønsker å praktisere tidlig om morgenen før jobb. Bruker du online yoga, finn en fast klasse du kan bruke (her kan du også sortere etter varighet på klassen). Abonnerer du på mitt nyhetsbrev har du tilgang til gratis ressurser på nettsiden min, inkludert online klasser.

3. Legg yoga-avtalen i kalenderen

Legg yoga praksisen inn i kalenderen din, særlig hvis du har en travel livsstil. Da glemmer du den ikke bort, eller at den bare forsvinner i andre ting. Praktiserer du tidlig om morgenen, så gjør du egentlig de viktigste forberedelsene kvelden før. Legg deg tidlig, slik at du får tilstrekkelig med søvn. For meg er dette det aller viktigste jeg kan gjøre når jeg skal på en tidlig morgen praksis.

Skal du praktisere om kvelden, så pass på at du ikke lager andre avtaler den kvelden. Slik at du har god tid til å gå på din yogaklasse. og du har ikke noe ekstra stress med at det er andre ting du skal klemme inn den kvelden.

Praktiserer du hjemme, pass på at du kan være i et rom for deg selv. Gi gjerne også beskjed til de du bor sammen med at du tar litt tid til deg selv og yoga praksisen. Når du er ferdig møter du verden på en roligere måte. Og blir du medlem på et yogastudio, så møter du også et fellesskap med andre yogiser.

4. Hva gjør du på de dagene du ikke føler for å praktisere?

Noen ganger kan vi ha litt mindre motivasjon, det er helt normalt. Ta gjerne litt tid å reflektere over hva er det som foregår på innsiden, hvordan føler du deg? Kanskje finner du en grunn til at du ikke har lyst til å praktisere i dag, og vær ok med det som kommer opp. Et annet triks å teste ut er å stå på matten litt, og se om du faktisk gjør noe. Ofte kan man da ha en fantastisk Ashtanga Yoga praksis, når du først kommer i gang. Eller hva med å bare gjøre et par solhilsen, eller bare Savasana? Alt er alltid en bra nok, selv om vi ofte stiller veldig høye krav til oss selv. Og sist men ikke minst, noen ganger kommer rett og slett livet i veien, og det er ok. Bare kom tilbake og rull ut matten når du er klar igjen!

5. Har du en skade, lær deg å modifisere, i stedet for å slutte

Ofte når vi har en skade, så tror vi at vi må slutte. Eller at Ashtanga yoga praksisen ikke fungerer for deg. Men, du kan alltid praktisere, lær deg å modifisere, eller få god hjelp fra en erfaren yogalærer som kan veilede deg til å praktisere med skaden. Pass på at det ikke blir verre, men heller bedre. Ofte kan det være mest utfordrende mentalt når vi må ta hensyn til en skade, men det er mye læring i det også. Det at vi lærer å lytte enda bedre til kroppen, eller at vi må akseptere at vi må ta det roligere, eller gjøre mindre. Og husk, at kontakten pusten er uansett det viktigste i yoga.

Jeg ønsker deg en god Ashtanga Yoga praksis! Og trenger du veiledning i din Ashtanga Yoga praksis så tilbyr jeg privattimer (stedlig og via nett), kurs i Oslo, eller ´6 uker til vitalitet` som er et online morgen yoga kurs i Ashtanga Yoga.

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!