5 ting jeg har lært fra Ashtanga Yoga

12. mars 2024
Urdhva Dhanurasana

Ashtanga Yoga skaper forandringer, gode forandringer. Og etter over 20 år med yoga, og veldig mange av dem med Ashtanga Yoga, så deler jeg her de viktigste tingene jeg har lært fra denne praksisen. Ashtanga Yoga har hatt en utrolig positiv effekt på hvordan jeg lever i dag. Jeg har gått fra å ha mye stress, også kronisk stress, til et mye mer balansert nervesystem. Og da takler man alt så mye bedre i hverdagen, særlig når uforutsette ting dukker opp.

Ashtanga Yoga er mer enn en fysisk praksis, vi får også en ´work-in´. Med en positiv påvirkning til hvordan vi forholder oss til våre nære og kjære, og den eksterne verden rundt oss. Jeg husker en dame som sa til meg en gang:´tenk at jeg har blitt en bedre leder på jobb, bare fordi jeg har begynt med yoga`!

1. Jeg er ikke tankene mine

I Ashtanga Yoga, og kanskje særlig i en Mysore praksis (assistert egenpraksis), så kommer det mye tanker opp er min erfaring. Og ofte er det ting som har blitt stengt litt nede. Men når vi beveger kroppen i takt med pusten, så begynner disse tingene å røre litt på seg, og komme opp. Og hva gjør man når ubehagelige ting kommer opp?

Jeg har lært meg å prøve å ta et steg tilbake mentalt når dette skjer, for å observere de tankene som kommer opp. Er de virkelig sanne? Eller er det kanskje ikke sant i det hele tatt. Og er det kanskje bare noe mitt ego forsøker å fortelle meg; at jeg ikke er bra nok osv. Så jeg prøver å bare observere, helt nøytralt, det som kommer opp, og bare la det få lov til å flyte videre, uten at jeg knytter meg mentalt til det på noe sett og vis.

2. Jeg kan regulere nervesystemet mitt

Dette er så fantastisk, og så viktig! I Ashtanga Yoga styrker vi nervesystemet vårt (og i den andre serien renser vi også nervesystemet). I øvelser som er utfordrende for oss (det kan være både fysisk og mentalt) øver vi på å beholde roen med hjelp av pusten. Og vi takler da utfordringer bedre under press eller stress, dette kan være både på og utenfor yogamatten.

Og når vi kommer til den avsluttende sekvensen med inversjoner og savasana (avspenning) helt til slutt, så tar vi nervesystemet til den parasympatetiske delen (som jeg ofte kaller rest & digest). Da får vi både energien tilbake og indre ro, og balanserer hele systemet, slik at vi føler oss bra etter praksisen med fornyet energi. Og det er derfor savasana er så viktig, særlig etter en fysisk utfordrende praksis som Ashtanga Yoga. Uten savasana vil vi ende opp med å føle oss sliten og utmattet.

3. Jeg kan stole på meg selv

Dette er kanskje en av de aller viktigste tingene jeg har lært. Nemlig at jeg kan stole fullt og helt på meg selv! At jeg klarer å holde meg selv og balansere på hendene, og jeg vet at jeg tar i mot meg selv når jeg står oppreist og slipper hendene bak og ned på matten til en full bro.

Men, det er egentlig ikke de kule øvelsene det handler om. Det handler om at du stoler på deg selv, slik at du tar gode valg for deg selv, og at du vet hva som er bra for deg, og hva som ikke er bra for deg. Og at du tør å stå opp for deg selv, med dine meninger (selv om noen andre mener noe annet).

4. Jeg kan se utfordringer som muligheter

Hva gjør du når du møter på utfordringer? Kaster du inn håndkleet, eller ser du på det som en mulighet til å prøve på nytt, og kanskje gjøre noe litt annerledes, for å se om det fungerer? I Ashtanga Yoga så kan vi ikke velge ut de øvelsene vi liker, og bare hoppe over resten.

Vi får lov til å jobbe med det vi ikke liker, og det som er utfordrende (selv om det noen ganger hadde vært det aller enkleste å bare kaste inn håndkleet). Og dette er noe vi vokser på, fordi vi lærer at det som var umulig ut før, blir mulig. Vi får til ting vi aldri hadde sett for oss at vi kom til å gjøre. Og det kan vi ta med oss videre i hverdagen også:)

5. Jeg har mye styrke i meg

Ashtanga Yoga bygger både styrke og bevegelighet. Men styrken er mer intern til oss. Det er ikke store bulkete muskler, men en intern styrke vi finner med å ta mykvevet i kroppen inn mot skjelettet. Og vi kan være både sterk og myk på en gang, og balansere disse to elementene. For i yoga så balanserer vi mye motsetninger. Og den fysiske styrken vi utvikler i Ashtanga Yoga, reflekteres også i vår indre styrke og ro.

Hva er de viktigste tingene du har lært fra Ashtanga Yoga? Eller har du lyst til å starte på din Ashtanga Yoga reise? Kommenter under!

Gratis! Få 3 korte klasser for mer overskudd og mindre stress!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få 3 yoga klasser med pust, meditasjon & avspenning for å redusere stress!


Bli med i gruppen Balanse i hverdagen med yoga!

Få gratis tilgang til et bibliotek av korte 15-min klasser, samt en live klasse hver måned du kan bli med på!