5 grunner til at vi alle trenger Restorative Yoga!

20. september 2021
5 grunner til at vi alle trenger restorative yoga

Vi trenger faktisk alle mer hvile. De fleste av oss har en hektisk hverdag, der mye forventes av oss, både i jobb og hjemme. I tillegg setter vi også kanskje høye krav til oss selv. Eller kanskje vi er ekspert på å skrive lange lister med gjøremål som vi skal få gjort innen en uke (jeg vet at jeg er veldig flink til det). Vi er også blitt vant til å si at vi har det travelt, når noen spør hvordan det går. Det er på en måte bra å si at vi har det ´travelt´. Men det er viktig å finne en god balanse i hverdagen, og ta litt tid til å bare være. Det er nettopp dette Restorative Yoga gir oss, en mulighet til en time-out, der vi bare kan være. Så hvorfor bør vi praktisere Restorative Yoga? Du finner 5 gode grunner til hvordan vi alle kan ha utbytte av Restorative Yoga under.

1. Du legger merke til hvor i kroppen du holder stress

Med den dype avspenningen i Restorative Yoga, viser kroppen deg hvor du holder spenninger og stress i kroppen. Uansett om det er noe vi er klar over eller ikke, så holder vi alle på spenninger i kroppen, som ofte er et resultat av stress. Kanskje kjenner du et punkt som begynner å verke litt. Når kroppen får slappe helt av over litt tid (alt fra 5 til 20 minutter), så finner den selv de punktene i kroppen der stress og spenninger kan frigjøres. Restorative yoga kan derfor også hjelpe til med å redusere fysiske smerter i kroppen.

2. Restorative Yoga kan hjelpe til med å balansere nerve systemet

Den dype roen vi finner i Restorative Yoga hjelper til å stimulere nervesystemet i retning av ´rest & digest´, og bort fra ´fight & flight` (der vi er når vi er stresset). Vi trener rett og slett kroppen til å bli vant til å enkelt komme tilbake til å aktivere den parasympatiske delen av nervesystemet, slik at vi ikke er så mye unødvendig i fight & flight modus. Det betyr også at immunforsvaret vårt får en boost. Derfor er også Restorative Yoga et fantastisk hjelpemiddel man kan bruke til å komme seg til hektene igjen etter sykdom.

3. Roer ned et over-stimulert hode

Føler du noen gang at det er altfor mange tanker i hodet, og at de gjør deg stresset? Restorative yoga øvelser der vi har hodet lavere ned enn hjertet er fantastisk for roe ned frekvensen av tanker. Hvis du sliter med depresjon, eller følelser av angst, så blir det litt mer rom mellom tankene, og du finner en dyp følelse av indre ro og velvære. Restorative yoga kan også bidra til bedre søvn, og er også fantastisk før meditasjon.

4. Restorative Yoga kan hjelpe til med å helbrede vanskelige følelser

Når vi gir oss selv tid til å bare være, så har Restorative Yoga den effekten at vi finner mer selvmedfølelse, samt mer medfølelse og forståelse for andre. Dette kan derfor hjelpe oss til å takle hverdagen bedre, fordi vi er lettere til sinns. Det kan hjelpe oss til være mindre kritisk til oss selv, og kanskje mykne opp litt på noen av de strenge reglene vi ofte har for oss selv.

5. Vi lærer hvordan vi kan finne dyp hvile i vår egen kropp & sinn

Dette er egentlig en fantastisk egenskap å utvikle. Jeg vet at det har hjulpet meg så mye. Vi lærer oss hvordan vi enkelt kan finne dyp indre ro, både i kropp og sinn. Dette kan hjelpe oss til å gi slipp på det som vi holder på, og ikke lenger trenger. Slik at vi tar lettere på hverdagen, oppnår bedre søvn, bedre humør, og føler oss bra i vår egen kropp og vårt eget sinn.

Hvis du er ny til Restorative Yoga, så se for deg at det kan være den yoga praksisen du aldri trodde du hadde behov for, helt til du har prøvd. Det er en av mine favoritter, og hjelper meg daglig til roe ned, og finne tilbake til fornyet energi. Restorative Yoga var også et fantastisk hjelpemiddel når jeg var utbrent fra min finans jobb i City. Restorative Yoga hjalp meg tilbake. Her finner du mer info om Restorative Yoga, og jeg viser deg hvordan du kan ta en enkel savasana hjemme.

Den siste søndagen i hver måned har du nå muligheten til å bli med en online Restorative Yoga klasse med meg via Zoom. Vi starter søndag 31.oktober. Se gruppetimer for mer info og booking.

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!