5 enkle måter å finne tid til yoga praksisen!

31. mai 2021

De aller fleste av oss har en travel hverdag, der logistikk kabalen skal gå opp, med jobb, familie, hjem og andre gjøremål. Og ofte har vi ikke så mye tid til oss selv, eller føler at vi ikke har tid til yoga. Jeg har det også sånn noen ganger, føler at jeg har en lang liste over ting jeg må gjøre, og at jeg da ikke har så mye tid til yoga praksisen. Men, det sies at det er når man føler at vi ikke har tid til yoga, at det er da man trenger det mest! Så hvordan kan vi finne tid til yoga praksisen, når vi føler at vi ikke har tid?

1. Hvilket forhold har vi til ´tid´egentlig?

Vi hører ofte ´jeg har ikke tid`. Dettte var noe vi snakket om når jeg tok min Restorative yoga Teacher Training. Vi har ikke tid til å hvile litt, selv om vi vet hvor godt det gjør oss. Vi lever in en hverdag der vi føler at det ikke er nok tid til alt vi vil gjøre. Dette handler egentlig om mindset, og hvordan vi tenker på konseptet ´tid`. Hva om vi i stedet prøver å tenke at det er nok tid. Jeg bruker dette trikset noen ganger, da blir ´tid´ noe positivt istedet. Jeg liker også hvordan forfatteren Gabrielle Bernstein sier: I slow down to go fast.

2. Tenk litt på hva yoga praksisen betyr for deg

Bare ta litt tid til å tenke på hvorfor litt tid på yogamatten føles så bra for deg. Hva gir det deg? Jeg vet for meg så gjør det at jeg føler meg bra fysisk og mentalt. Jeg finner en dypere kontakt med meg selv, ro i kropp og sjel, og ny energi som jeg kan ta med meg videre den dagen. Det trenger ikke nødvendigvis være en fysisk yoga praksis, kanskje er det bare Savasana, eller en kort meditasjon. Når vi tenker på hva yoga praksisen betyr for hver og en av oss, det kan være helt forskjellig fra person til person, så kan det hjelpe oss til å finne tid til yoga praksisen i hverdagen. Bare med å forandre litt på prioriteringer, eller bare legge merke til hvor mye tid vi egentlig bruker til sosiale medier eller Netflix.

3. Praktiser på samme tidspunkt

Når du velger et fast tidspunkt på dagen til yoga praksisen, blir det en rutine i hverdagen din. Og da er det lettere å komme på matten til den faste tiden. Jeg like best å praktisere på morgenen, før jeg begynner med alt annet, det har blitt min faste tid. Men når det er sagt, hvis jeg har tidlige klasser, prøver jeg å finne litt tid litt senere på dagen. Men det fungerer helt klart best med den faste tiden på morgenen, det er blitt en rutine.

4. Tenk minutter i stedet for timer

En yoga praksis trenger ikke være lang, den kan også være så kort som bare 5 minutter! Bare litt tid på matten er også yoga, selv om vi ofte forbinder yoga med å gå på en klasse ledet av en instruktør. Hvis jeg har en kort praksis, kan den godt være rundt 15-20 minutter, men det kan fortsatt gi meg masse god energi til dagen! Når du tenker på en kortere yoga praksis, så kan det være lettere å sette alarmen litt tidligere, slik at du har mulighet til å starte dagen med litt tid til deg selv på yogamatta.

5. En fast sekvens

Hvis du har en fast yoga sekvens du følger, kan det gjøre det lettere å finne tid til yoga praksisen. Det kan være en håndfull yoga øvelser i samme rekkefølge, bare solhilsen, eller hvis du har en Ashtanga yoga praksis så er jo det en fast rutine. Da slipper du å bruke tid på å tenke på hva du skal gjøre, eller bruke tid på å finne en yoga klasse på nett.

Og alltid, dette er viktig, husk på å være snill mot deg selv! Self-compassion er så viktig å ha med seg, så om du ikke rekker yoga praksisen noen dager, så gjør det ingen ting. Du kan komme tilbake på matten når som helst, og gradvis la det bli en del av din egen velvære rutine!

Ashtanga yoga Workbook!

Abonner på mitt nyhetsbrev og få din Ashtanga yoga workbook!